آخرین خبرها

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت چیست؟

عبارت “مشارکت در ساخت” برای افراد آشنا به امور ساخت و ساز عبارتی بسیار آشنا است. مشارکت در ساخت یکی از راه های صاحب خانه شدن و سود بردن از ساخت بنا است. افرادی که قصد دارند خانه قدیمی خود را بفروشند و با پول حاصل از آن خانه ای نوساز خرید کنند می توانند از راهکار مشارکت در ساخت استفاده نمایند. قرارداد مشارکت در ساخت نوعی قرارداد دو طرفه است که در آن افراد به نسبت مقدار سرمایه ای که اعلام می کنند با هم شریک می شوند. برای روشن شدن این مفهوم می توان این مثال را در نظر گرفت. فرض کنید شما یک خانه کلنگی دارید و می خواهید آن را تخریب نموده و یک ساختمان چند طبقه بسازید. اما یک مشکل بزرگ سر راه شما قرار دارد، اینکه نه تخصصی در حوزه ساخت و ساز و نه بودجه کافی برای اینکار دارید. در این مواقع می توانید با یک پیمانکار متخصص و سرمایه دار شریک شوید و خانه قدیمی خود را به آپارتمان چند طبقه تبدیل کنید. به اینکار مشارکت در ساخت و ساز گفته می شود، در واقع شما با سازنده در سود حاصل از ساخت آپارتمان شریک خواهید شد. با مشارکت در ساخت به راحتی می توان صاحب خانه ای نوساز شد و دیگر نگران تامین هزینه های ساخت و ساز نبود.

مشارکت در ساخت و ساز امروزه بسیار رایج شده و راهکاری ایده آل برای رهایی از خانه های کلنگی به شمار می آید. این کار مزایای بی شماری در پی دارد که در این نوشته از ساختمانچی به آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای مشارکت در ساخت

یکی از مهم ترین مزایای مشارکت در ساخت، بازسازی بافت های فرسوده که ظاهری نامناسب به شهر داده اند، می باشد. با توجه به بالا بودن عمر خانه های قدیمی و فرسوده بودن آنها حتماً باید آنها را در برابر حوادثی نظیر زلزله مقاوم سازی کرد. کشور ایران بر روی کمربند زلزله قرار گرفته، بنابراین نکات ایمنی مربوط به آن باید در ساختمان سازی رعایت گردد. مقاومت ساختمان در برابر زلزله بر اساس آئین نامه ۲۸۰۰ تعیین می شود. طبق این آئین نامه ساختمان ها در مناطقی که ۹۰ درصد احتمال وقوع زلزله در آنها وجود دارد ساخته می شوند. از این رو می توان گفت ساختمان های قدیمی و کلنگی از مقاومت لازم در برابر زلزله برخوردار نیستند و نیاز به تخریب و ساخت بنای جدید می باشد. مشارکت در ساخت روشی مناسب برای داشتن خانه ای مقاوم در برابر زلزله است البته تنها نباید زلزله را مد نظر قرار داد بلکه موضوع نشست سازه نیز امری بسیار مهم است که باید بدان توجه ویژه معطوف گردد. نشست هایی که در سازه رخ می دهد منجر به ایجاد ترک های کوچک یا بزرگ شده و خطرات جانی و مالی در پی خواهد داشت.

افزایش سرمایه و رشد ملک نیز از دیگر مزایای مشارکت در ساخت و ساز است. هنگام فروش خانه کلنگی شما تنها مجاز به دریافت پول بابت زمین هستید زیرا ساخت قدیمی هیچ ارزشی ندارد. اما زمانی که بخواهید خانه جدید بخرید نه تنها پول زمین بلکه پول ساخت را نیز باید به فروشده ملک بپردازید. در اینجا مشارکت در ساخت به کمک شما می آید و با ساخت خانه جدید در واقع شما سرمایه خود را افزایش می دهید. حتی اگر بخواهید خانه جدید را بفروشید سودی بیشتر از زمینی که فروخته اید نصیب شما می شود. بنابراین مشارکت در ساخت راهکاری هوشمندانه برای افزایش دارایی است.

با تخریب خانه قدیمی و تبدیل آن به خانه ای نوساز شما در هزینه های نگهداری ساختمان و تعمیر آن صرفه جویی خواهید کرد. خانه های قدیمی هر روز با یک مشکل جدید مواجهه می شوند و تاسیسات آنها به دلیل عمر طولانی فرسوده می گردند اما با ساخت یک خانه جدید نه تنها نیازی به تعمیر نیست بلکه به میزان قابل توجه می توان هزینه های مصرف انرژی را کاهش داد. در خانه های نوساز از سیستم های تهویه مطبوع، گرمایش از کف و سایر تجهیزات به منظور بهینه سازی مصرف انرژی استفاده می شود.
تمام افراد تمایل به زندگی در خانه های نوساز دارند، از این رو این خانه ها همیشه مشتری دارند و فروش آنها بسیار آسان است. در مقابل خانه های کلنگی از شرایط لازم برای داشتن یک زندگی مطلوب برخوردار نیستند و فروش آنها کمی سخت است. از طریق مشارکت در ساخت به عنوان بهترین راه نوسازی خانه های کلنگی می توان سرمایه را به پول نقد تبدیل کرد.
زندگی در خانه های قدیمی معایب بسیاری در بر دارد زیرا این خانه ها دارای تجهیزات لازم برای تامین آسایش و راحتی ساکنین نیستند. یک ساختمان نوساز مزایایی دارد که خانه های کلنگی فاقد آن می باشند. برای مثال یک خانه نوساز مجهز به آسانسور، توالت فرنگی، سیستم های گرمایشی بهینه، شیشه دوجداره و … می باشد و آرامش خیال را به ساکنین هدیه می کند. در بناهای قدیمی سالیانه هزینه های گزافی صرف گرمایش خانه اختصاص می یابد اما در عین حال خانه به دلیل عدم عایق بندی مناسب، گرمایش مطلوب را برای ساکنین فراهم نمی کند. به همین دلیل با مشارکت در ساخت می توان از خانه های کلنگی و دردسرهای آن رها شد و با خیالی آسوده در خانه ای مناسب زندگی نمود.
مسئله زیبایی نمای خارجی و فضای داخلی نیز از دیگر مواردی است که افراد برای زندگی در یک خانه بدان دقت بسیار می کنند. برخلاف خانه های قدیمی که چهره نامطلوبی به شهر می بخشند و افراد از فضای داخلی آنها راضی نیستند، خانه های نوساز با مدرن ترین ایده ها و طرح ها ساخته می شوند و افراد طبقه سلیقه خود می توانند اقدام به انتخاب طرح مناسب نمایند. جایگزین نمودن یک خانه جدید با خانه کلنگی حسی از تحول و زیبایی را به ارمغان می آورد و نه تنها ظاهر شهر زیباتر می شود بلکه مورد پسند عموم افراد نیز قرار خواهد گرفت. انجام چنین کاری تنها با مشارکت در ساخت امکان پذیر است و هزینه سنگینی بر دوش صاحب خانه کلنگی نخواهد گذاشت.

تعهدات مالک

در بحث مشارکت در ساخت، مالک موظف است ملک خود را در اختیار سازنده قرار دهد، در واقع تسلیم ملک به سازنده یکی از ضروریات این قرارداد می باشد. اگر به هر دلیلی صاحب ملک از انجام اینکار خودداری کند حتی اگر این مورد در قرارداد قید نشده باشد، سازنده یا شرکای وی می توانند برای گرفتن حکم تسلیم ملک به دادگاه مراجعه نمایند.

تعهدات سازنده

سازنده یا مجری طرح متعهد است عملیات ساخت را پیش برده و هزینه های آن را بپردازد. علاوه بر آن باید اجاره بهای لازم را به منظور اسکان مالک تا اتمام پروژه بپردازد و در نهایت ملک جدید را بر اساس درصد توافق بین طرفین تقسیم نماید. اگر سازنده به تعهدات خود عمل نکند، علاوه بر پیش بینی حق فسخ برای مالک می توان هزینه مشخصی به عنوان وجه التزام در قرارداد تعیین نمود. همچنین اگر سازنده بر اساس آنچه که در قرارداد قید شده عمل نکند می توان آن را ملزم به اصلاح نواقص نمود اما اگر این امکان وجود نداشته باشد باید از او وجه التزام و خسارت دریافت کرد. در صورتی که سازنده ملک را در موعد مقرر و طبق زمان بندی آماده نکند برای تاخیر مبلغی به عنوان خسارت در قرارداد تعیین می شود. علاوه بر آن اگر حین عملیات ساخت و ساز به خانه های مجاور خسارت وارد شود باید این حق به مالک داده شود که در صورت الزام وی به پرداخت خسارت بتواند به سازنده مراجعه نموده و مبلغ خسارت را از او دریافت کند.

بررسی صلاحیت سازنده

مهم ترین مسئله ای که در مشارکت در ساخت باید مورد توجه قرار گیرد بررسی صلاحیت سازنده است. قبل از عقد قرارداد باید مدارک سازنده، سوابق اجرایی و صلاحیت مالی، اجرایی و فنی او بررسی و صحت آن ها تائید شود. اهمیت این موضوع بسیار بالاست زیرا اگر بدون توجه به توان مالی یا دانش فنی سازنده اقدام به مشارکت در ساخت گردد، مالک دچار ضرر و زیان خواهد شد.
نحوه تعیین درصد مشارکت در ساخت

در قرارداد بین طرفین باید درصد مشارکت در ساخت قید شود تا در آینده اختلاف پیش نیاید. برای تعیین این مبلغ ابتدا باید سرمایه اولیه هر دو طرف توسط کارشناس ارزش گذاری شود، سپس این مبلغ بر ارزش کل سرمایه تقسیم گردد. به منظور ارزش گذاری سهم مالک ابتدا قیمت ملک او تعیین می شود و پس از مشخص شدن سرمایه او، تمام هزینه های اداری، ساخت و ساز و مجوزها نیز تخمین زده می شوند. جمع سرمایه مالک و سازنده ارزش کل پروژه محسوب می شود که حاصل تقسیم سرمایه هر کدام بر سرمایه کل میزان درصد سهم آن ها را مشخص می کند.

مشاهده اطلاعات تماس
شماره تماس: ۰۹۱۲۰۰۴۹۸۲۸ – ۴۴۸۱۲۰۳۵ – (۰۲۱)